نگاهی به معبد وات فو بانکوک | مکان مجسمه‌ی بودای خوابیده

معبد وات فو بانکوک

شهر بانکوک، پایتخت کشور پرگردشگر تایلند، در چند سال اخیر جزو سه شهر اول از لحاظ تعداد گردشگر در جهان بوده‌است. در این شهر می‌توان ترکیبی از جلوه‌های غربی، شرقی، باستانی و مدرن را باهم و یک‌جا دید. به‌طور کلی در کشور تایلند علاوه‌بر طبیعت زیبا و جاذبه‌های گردشگری مختلف، معبدهای زیادی وجود دارند و موجبات جذب مخاطبان زیادی فراهم آورده‌اند. تعداد معابد بودایی در کشور تایلند بیشتر از 31200 عدد است که قدیمی‌ترین آن‌ها معبد وات فو Wat Pho در شهر بانکوک است. این معبد را به نام‌های معبد بودای خوابیده یا بودای خفته و معبد بودای لمیده هم می‌شناسند. نوشتاری که پیش‌رو دارید، کاملاً روی این معبد و هرآن‌چه که به آن مرتبط  است متمرکز است.

کلیت معبد وات فو بانکوک

این معبد – که قدیمی‌ترین معبد کشور تایلند است – به‌ فرمان پادشاه رامای اول ساخته‌شده و بعدها توسط شاه رامای سوم بازسازی شد. معبد وات فو جزو اولین معابد سلطنتی بوده که حدود 200 سال قبل از آن‌که بانکوک پایتخت شود، ساخته شده‌است و بیشتر از ۱۰۰۰ مجسمه با داستان‌های مختلف را در خود جای‌داده‌است. اما از میان این مجسمه‌ها، معروف‌ترین آن‌ها، یک مجسمه‌ی بودا است که در حال استراحت قرارگرفته‌است و به بودای خوابیده شهرت دارد و 46 متر طول و 15 متر ارتفاع دارد. این مجسمه با طلا روکش شده‌است و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از آن به معبد وات فو بانکوک مراجعه‌می‌کنند.

wat pho temple
مجسمه‌های معبد وات فو

 این مجسمه وجه تمایز اصلی معبد وات فو با سایر معابد تایلند است که برای نشان‌دادن سلوک بودا به نیروانا ساخته‌شده‌است. در آیین بودایی، آخرین مرحله‌ای که برای سیر و سلوک انسان وجوددارد، نیروانا به معنای آرامش مطلق است و عبور انسان از خشم، جهل، وابستگی و رسیدن به فرزانگی است که مجسمه بودای خوابیده این مرحله را به نمایش گذاشته‌است.

معبد وات فو
بودای خوابیده

معبد بودای خوابیده همچنین اولین دانشگاه بانکوک در زمینه‌های دینی، ادبیات و علوم مختلف است. این معبد در حال حاضر برای انواع ماساژهای تایلندی و اعمال پزشکی هم مرکز مهمی به‌شمارمی‌رود و به خانه‌ی پزشکی تایلند و زادگاه ماساژ سنتی تایلندی معروف است.

توجه داشته‌باشید که در بازدید از این مجموعه نمی‌توانید روبه‌روی مجسمه بودای خوابیده بروید، چراکه این مکان مختص انجام اعمال مذهبی بوداییان است. از آن‌جاکه گردشگران زیادی برای بازدید از این مجموعه به این معبد می‌روند، برای بازدیدی راحت و گشت‌وگذاری کامل در محیط پر آرامش این مجموعه، بهتر است صبح زود و در ساعات اولیه بازدید، به این معبد تشریف‌ببرید.

در معبد وات فو بانکوک چه چیزهایی خواهید دید؟

در معبد وات فو بانکوک با مجموعه‌ای بزرگ و بسیار دیدنی روبه‌رو خواهید شد که با توجه به تفاوت فرهنگی ما ایرانی‌ها با مردم مناطق شرق آسیا، در نگاه نخست برای‌تان بسیار عجیب خواهندبود.

درحالی‌که بانکوک کلان‌شهری مدرن و امروزی است، بسیاری از مردم آن در زندگی روزمره‌‌شان سنت‌ها و آداب و رسوم قدیمی را حفظ کرده‌اند. هنگام ورود به این معبد برای احترام به این آیین لازم‌ است که کفش‌های‌تان را درآورید. همچنین باید لباس بلندی به تن داشته‌باشید که اعضای بدن شما را بپوشاند. البته در کنار معبد شال‌های بلندی وجود دارند که برای پوشاندن بدن‌تان به شما داده‌می‌شوند. هنگام ورود به معبد می‌توانید از بروشور راهنمایی که به صورت خلاصه‌وار به ارائه‌ی توضیح درباره‌ی همه قسمت‌های معبد و مجسمه‌ها پرداخته، استفاده‌کنید.

چنان‌که گفته‌شد، وجه تمایز این معبد با سایر معابد وجود مجسمه‌ی بزرگ بودای خفته با روکش طلا است. این مجسمه منبت‌کاری شده و با سنگ‌های قیمتی تزئین شده‌است. پاهای آن ۵ متر طول دارند و مانند چشم‌ها با مروارید تزئین شده‌اند. روی پاهای این مجسمه ۱۰۸ ویژگی فاخر بودا حکاکی شده‌است که این حکاکی‌های مرواریدی روی طلا، باعث زیبایی بیشتر و جذابیت این مجسمه شده‌است. مردم تایلند از این 108 ویژگی حک‌شده با عنوان 108 نشانه یا سمبل از ایمان واقعی یادمی‌کنند.

هنگام ورود به این معبد، طبق یک رسم قدیمی، بازدیدکنندگان یک کاسه پر از سکه خریداری می‌کنند و سکه‌ها را درون ۱۰۸ کاسه و محفظه‌ی برنزی که در یک ردیف کنار دیوارها قراردارند، می‌اندازند. با انداختن هر سکه، موسیقی خوبی به‌گوش می‌رسد و بومیان منطقه اعتقاد دارند که با انداختن هر سکه، آرزوهای شما برآورده‌می‌شوند.

معبد وات فو دارای حیاط‌های تودرتویی است که در هر حیاط مجسمه‌های مختلفی از بودا قرارگرفته‌اند. 4 معبد کوچک در این مجموعه قراردارد که در مجموع 394 مجسمه بودا در آن‌ها به چشم‌می‌خورند که از نقاط مختلف تایلند جمع‌آوری شده‌اند. همچنین در حیاط این مجموعه، آثار چینی مختلفی هم وجود دارند.

معبد وات فو

درون معبد وات فو تصاویر مرمری و کتیبه‌هایی را خواهید دید که توسط یونسکو در برنامه‌ی حافظه جهانی به رسمیت شناخته‌شده‌اند. سالن اصلی که در آن آیین‌های بودایی انجام‌می‌شود و مقدس‌ترین بخش معبد است، «فرا اپوساتا» نام دارد که یک سالن هماهنگی در این معبد شناخته‌می‌شود. این ساختمان روی یک صفحه از سنگ مرمر ساخته‌شده‌است.

باید اضافه کرد که این معبد خیلی وقت است که به یک مکان درمانی تبدیل‌شده‌است. در گذشته هم این مرکز از داروخانه برخوردار بوده‌‌است. همچنین در این معبد می‌توانید تجربه‌ی یک ماساژ سنتی تایلندی و لذت‌بخش را تجربه‌کنید. این مرکز برای مدیتیشن و آموزش ماساژ سنتی هم مکانی دارد.

انجام و آموزش ماساژ تایلندی در معبد وات فو بانکوک

معروف‌ترین ماساژ در کل دنیا ماساژ تایلندی است. در تایلند، مغازه‌های زیادی را مشاهده‌خواهیدکرد که کار ماساژ انجام می‌دهند. علاوه‌بر این ماساژورها هم جلوی مغازه‌ها نشسته‌اند و با تکرار کلمه ماساژ شما را دعوت به انجام ماساژ می‌کنند. اما معروف‌ترین مرکز برای دریافت یک ماساژ سنتی و حرفه‌ای معبد وات فو است. در این مرکز اشکال مختلف ماساژ تایلندی به همراه حرکات یوگا انجام می‌شود که خستگی و استرس را از بدن دور می‌کنند و باعث نشاط شما می‌شوند. بهتر است قبل از بازدید از معبد برای انجام ماساژ وقت قبلی دریافت‌کنید. البته می‌توانید بعد از اتمام بازدیدتان از معبد وات فو  هم به این مرکز بروید و در همان لحظه نوبت دریافت‌کنید، اما ممکن‌است با صفی طولانی مواجه‌شوید. ضمناً هزینه انجام ماساژ در این مکان از مکان‌های دیگر بیشتر است. همچنین در این مرکز به علاقه‌مندان فراگیری ماساژ تایلندی، آموزش ماساژ هم داده‌می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی اطراف معبد وات فو بانکوک را هم بشناسید

این معبد فاصله‌ی‌ کمی تا معبد وات آرون و کاخ بزرگ شهر بانکوک دارد و می‌توانید بعد از بازدید از این معبد برای دیدن این کاخ بزرگ، معبد بودای زمردین و معبد وات آرون هم برنامه‌ریزی کنید.

1- کاخ با شکوه گراند پالاس و وات پراکائو یا کاخ بزرگ

کاخ با شکوه گراند پالاس و وات پراکائو یا کاخ بزرگ

گراند پالاس از معبد بودای خوابیده فاصله‌ی بسیار اندکی دارد. این کاخ بزرگ در سال ۱۷۸۲ میلادی ساخته‌شده‌است و در آن دوره مکانی برای زندگی پادشاهان تایلندی بود که به تایکینگ‌ها معروف‌بودند و به مدت 150 سال در این کاخ زندگی می‌کردند. این کاخ از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر بانکوک است که در قسمت قدیمی شهر قرارگرفته‌است. در این کاخ چند ساختمان زیبا در کنار هم وجوددارند که دیدن‌شان توصیه می‌شود. یکی از این ساختمان‌ها، معبد بودای زمردین یا معبد وات فراکائو است که برای بازدید از آن باید با لباس‌های مخصوص وارد محوطه معبد شوید. مردان باید شلوار بلند، لباس آستین بلند و کفش مخصوص بپوشند و خانم‌ها هم باید از دامن‌های بلند استفاده‌کنند. با پوششی غیر از این پوشش اجازه بازدید به شما داده‌نمی‌شود.

2- معبد وات آرون یا معبد سپیده‌ دم

معبد وات آرون

معبد وات آرون درست مقابل معبد وات پو قرارگرفته‌است. برای رفتن به این معبد بعد از بازدید از معبد وات فو لازم‌است که از رودخانه عبورکنید. برای این منظور می‌توانید از قایق‌هایی که در اسکله سافان تاکسین قراردارند، استفاده‌کنید و در اسکله شماره 8 هم پیاده‌شوید.

ازآن‌جاکه در هنگام طلوع و غروب آفتاب و در شب زیبایی معبد وات آرون بسیار خیره‌کننده است، نام دیگر این معبد، معبد سپیده دم است. ارتفاع این معبد بیش از 70 متر است و با کاشی، سرامیک و شیشه‌های رنگی دکور شده‌است. روی دیوارهای داخلی معبد وات آرون، نقاشی‌های زیبای حکاکی‌شده به‌چشم می‌خورد.

با بالارفتن از پله‌های معبد وات آرون می‌توانید به بالاترین نقطه معبد رفته، منظره‌ی زیبایی از رودخانه چائوفرایا، کاخ بزرگ و معبد وات فو را ببینید.

به دلیل مذهبی‌بودن این معبد، هنگام ورود به آن حتما باید برای ادای احترام، لباس مناسب و بلند به تن داشته‌باشید. اگر چنین لباسی نداشتید می‌توانید از لباس‌هایی که کنار معبد اجاره‌داده‌می‌شوند، استفاده‌کنید.

هزینه این قایق‌ها به‌ازای هر نفر 3 بات است. این معبد رنگی و به‌صورت قلعه‌ای مستحکم و باشکوه در کنار آب قرار‌گرفته‌است. هزینه بلیط بازدید از معبد وات آرون هم 100 بات است و این معبد از ساعت 8:30 صبح تا 17:30 فعالیت‌دارد.

آدرس معبد وات فو، دسترسی به معبد وات فو و اطلاعات تکمیلی

معبد وات فو، پشت معبد وات فراکائو در مجموعه کاخ بزرگ گراند پالاس بانکوک واقع‌شده‌است. برای رسیدن به این معبد می‌توانید از تاکسی، مترو یا مونوریل استفاده‌کنید. در ایستگاه متروی تاکسینس پیاده‌شده و از اسکله سافان تاکسینس سوار قایق می‌شوید. بعد از گذشت حدودا 20 دقیقه به معبد وات فو خواهیدرسید.

معبد وات فو همه روزه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر آماده پذیرش بازدیدکنندگان و گردشگران است. ساعت کاری مرکز ماساژ این مجموعه هم از 8 صبح تا 6 بعد از ظهر است.

برای ورود به این معبد نیاز به تهیه بلیط با بهای 100 بات دارید.

آدرس معبد وات فو بانکوک: جاده Maharat، نزدیک رودخانه، شهر قدیم Rattanakosin

 سخن پایانی

در این نوشتار به یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور تایلند و پایتخت آن شهر بانکوک پرداخته شد. معبد وات فو از بهترین و از قدیمی‌ترین معابد شهر بانکوک است و مکانی ست پر آرامش که می‌توانید در آن وقت گذرانده و با فرهنگ بوداییان و مردم تایلند بیشتر آشنا شوید. اگر به آیین دیگر کشورها و خصوصا آیین بودا علاقه‌مند هستید، بی‌شک بازدید از معبد وات فو بانکوک برای شما بسیار لذت‌بخش و جذاب خواهدبود. توصیه‌می‌کنم در سفر به کشور تایلند و شهر بانکوک حتما از معبد وات فو بانکوک هم دیدن‌کنید.

برای سفر به بانکوک و دیدن از معبد وات فو می‌توانید از خدمات تور بانکوک ساحل شنی درخشان استفاده کنید. برای این امر یا روی لینک کلیک کنید و یا با شماره‌تلفن 02157938 تماس بگیرید.

همچنین ببینید: گشتی در باسیلیکا سیسترن استانبول